De Zolder, strijkkwartet (augustus 2002) - gecomponeerd in opdracht van het Fonds van de Scheppende Toonkunst voor het Mondriaan Kwartet. -. Wereldpremière op 30 september 2004 in Beurs van Berlage Amsterdam. Van de Amsterdamse componist Maurice Horsthuis speelde het Mondriaan Kwartet in het verleden meerdere werken. (O.a. de premiere van zijn Suite voor strijkkwartet uit 1978 en diverse toneelmuziek). In opdracht van het Fonds voor de Scheppende Toonkunst en het Mondriaan Kwartet schreef Horsthuis in 2002 zijn nieuwste strijkkwartet ''De Zolder'' . Hij zegt hier zelf het volgende over: "Samen met het pianokwartet ''Vier Vertrekken''(2004) en het pianotrio ''De Kelder (2003) vormt het strijkkwartet ''De Zolder'' (2002) een serie taaie pogingen om nou eens klaar te zijn met de Klassieke Kamermuziek. Daar ben ik als altviolist min of meer in opgegroeid en flink van onder de indruk geraakt, als componist word ik er bij het schrijven voor zo'n bezetting steeds naar toe getrokken, graag of niet. Daar moest een eind aan komen maar niet zonder mij nog 1 keer ( en dat werd dus 3 maal) in die geweldige wereld van door elkaar heen roepende stemmen te verliezen. Voor het laatst dan. En vanaf nu heel anders schrijven.'' Maurice Horsthuis - biografie - http://jargon.ws/maurice.html Maurice Horsthuis werd in 1948 in Breda geboren en studeerde altviool bij Erwin Schiffer aan het Conservatorium van Tilburg. In 1972 volgde Horsthuis de lessen in sonologie aan de universiteit van Utrecht en verhuisde naar Amsterdam waar hij optrad als improviserend musicus en jarenlang werkte als theatermusicus/componist. (hij was vaste componist van Toneelgroep Baal). Hij speelde in het Altena Kwartet, het Guus Janssen septet en het ICP Orkest. Van 1990 tot 1995 was Horsthuis muzikaal leider van zijn eigen orkest 'Amsterdam Drama'. Met dit orkest was hij in staat zijn theatermuziek in een concertante versie uit te voeren. In 1984 richtte Horsthuis samen met cellist Ernst Reijseger en bassist Ernst Glerum het Amsterdam String Trio op. In dit internationaal gerenommeerde trio worden de door Horsthuis gecomponeerde stukken geïntegreerd met improvisaties. Horsthuis schreef werken voor orkest, kamermuziekensembles, koren, theatergezelschappen, TV-documentaires en kreeg vele opdrachten van o.a. het Ministerie van OCenW en de gemeente Amsterdam. Voor De Volharding schreeft Horsthuis in 1992 'Rosarium' en in 1993 schreef en dirigeerde hij 'Yo el Rey' voor en met Yo Yo Ma. In 1996 schreef hij 'Trapanada' voor het Metropole Orkest en in 1997 een muzikale rondreis langs het orkestinstrumentarium 'Etalage' voor het Noordhollands Philharmonisch Orkest. Voor het Ricciotti Ensemble schreef hij in 1998 een symfonisch gedicht 'Lynch!'dat door het orkest op tournee werd genomen in Nederland en Ierland. Voor Nieuw Sinfonietta Amsterdam schreef hij in 1999 een concert voor cimbalon en strijkers 'The Rite of Strings'. Tot zijn kamermuziekwerken horen 'En Face' (2000) voor Peter Brunt (viool) en Esther Apituley (altviool), 'Dat had je ge droomd' (2001) voor het Hadewych Strijk Trio. In 2001 "De Zolder", een strijkkwartet voor het Mondriaan Kwartet; in 2002 "De Kelder", een pianotrio voor het Osiris Trio en in 2003 "Vier Vertrekken" een pianokwartet voor de Uilenburger Conertserie. Ook in 2003 voor het Alttijdkwartet: "Teppich", vier stukken voor vier altviolen en tap dance. Horsthuis maakte enkele CD's, waaronder 'Dodekakania', 'Wild West' en 'Winter Theme' met het Amsterdam String Trio, 'Amsterdam Drama', 'Drama in Concert' en 'Vreemd Hier' met Amsterdam Drama en 'Lente in de Werkplaats' met het Amsterdam String Trio en het Nederlands Jeugd Strijkorkest. In 1994 bracht het label 'Ascolta' een serie pianostukken van Horsthuis uit: 'Thirteen Simple Intrigues'. Sommig werk van Horsthuis wordt uitgegeven bij Donemus (Muziekgroep Nederland). Sinds twee jaar is Horsthuis weer betrokken bij de elektronische muziek, hij is aktief als altist-met-laptop en vervaardigt nieuwe composities voor eigen gebruik. (altviool en elektronika). |
||||||||